Zuidas staat bekend als het zakelijk epicentrum van Amsterdam waar werken, wonen en leven samenkomen. Een belangrijk knooppunt in de stad dat vol in ontwikkeling is. Aan deze editie van het onderzoek hebben ca. 1.300 respondenten meegewerkt aan de online vragenlijst, die onder werkgevers, reiziger, bezoekers en buurtbewoners in Zuidas is uitgezet. Door vragen over voertuigbezit, hoofdvervoermiddel en werktijd krijgt de gemeente niet alleen inzicht in mobiliteitsgedrag, maar worden ook specifieke knelpunten per modaliteit blootgelegd. De resultaten geven de gemeente Amsterdam, maar natuurlijk ook de werkgevers in Zuidas, inzicht om verder te werken aan een beter bereikbare Zuidas.
Uit het onderzoek kwam bijvoorbeeld naar voren dat het algemene waarderingscijfer voor de fiets is gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Drukte op- en werkzaamheden aan het fietspad lijken hiervoor de grootste boosdoeners te zijn. Daarnaast is meer dan de helft van de respondenten bereid om op een andere tijd dan de gebruikelijke te reizen. Dit ligt in lijn dat steeds meer respondenten door de jaren heen die met OV naar het gebied reizen het te druk vinden op station Zuid: dit verdubbelde ten opzichte van 2021.